Am de cativa ani o masina de gaurit cu acumulator de la Bosch, modelul GSR Li-2. Desi numele nu este foarte atractiv, masina este realizata pentru piata semi-profesionista/profesionista. Cei de la Bosch folosesc un cod de culori in functie de calitate si design.
Astfel:
Bosch verde
Sculele Bosch de culoare verde sunt destinate utilizatorilor obisnuiti, cei care mesteresc prin casa. Desi din punctul de vedere al calitatii standardul este ridicat, desing-ul general, tolerantele si componentele au fost astfel realizate incat pretul final sa fie scazut. Pe internet gasesti idei refritoare la faptul ca design-ul este astfel realizat incat sa reziste la 20 de ore de folosire, bazandu-se pe faptul ca o persoana normala, neprofesionista ar folosi masina sase ore pe an. Desi am multe dispozitive de la Bosch, nu s-a stricat nici unul deocamdata.
Bosch albastru
Dispozitivele Bosch de culoare albastra sunt de performanta; componentele si design-ul sunt destinate utilizatorului profesionist care foloseste sculele continuu, ani de zile. Bineinteles ca la aceasta gama de produse si preturile sunt mai mari. De exemplu, se sugereaza pe internet ca sculele din aceasta gama albastra pot rezista cazaturilor de la inaltimi mult mai mari decat sculele din gama verde.
Decizia de achizitionare
Asadar de ce am cumparat modelul GSR 10.8V Li-2, desi nu sunt mester profesionist? Am luat aceasta decizie deoarece de-a lungul anilor am invatat ca pentru a face treaba bine si usor avem nevoie de cele mai bune scule. Au fost doua lucruri principale care m-au atras la aceasta masina de gaurit:
– Marimea si greutatea redusa; de la un capat la celalalt, aceasta masina masoara 210 mm lungine si are doar putin peste 1kg, cu tot cu acumulator (nota pentru mine: sa nu mai folosesc cantarul de bucatarie pentru cantarirea bunurilor nealimentare)
– Acumulatorul este Li-Ion ceea ce inseamna ca este mic, puternic, sta mult timp incarcat, se reincarca rapid (in 45 de minute de la descarcare completa, la incarcare, cu 75% incarcare dupa 15 minute)
Am cumparat aceasta masina deoarece imi doream o masina de gaurit pentru spatiile mai greu accesibile, o masina cu care sa pot da gauri deasupra capului, in dulapuri sau intre grinzi. Toate aceste activitati pot presupune un efort ridicat (sau pot face aerul albastru). In plus, masina Bosch GSR Li-2 s-a incadrat si din punct de vedere financiar.
Comparatie intre tehnologia Li-Ion si NiMH
Desi nu vreau sa transform acest post intr-o lectie de stiinta, masinile de gaurit cu acumulator mai vechi folosesc acumulatori hibrid Ni-metal si sunt caracterizati prin dimensiunile si greutatea mai mare comparativ cu acumulatorii Li-Ion. Din punctul de vedere al masinilor de putere, acest lucru inseamna ca pentru aceeasi putere, acumulatorii Li-Ion sunt mult mai mici, se mentin mai mult timp incarcati (chiar de doua ori mai mult), pot fi reincarcati de mai multe ori (de 5 ori mai mult), nu sufera din cauza asa-numitului “efect de memorie” in care acumulatorul crede ca este incarcat mai mult decat in realitate. Dezavantajul acumulatorilor Li-Ion este ca acestia sunt semnificativ mai scumpi.
Estetica
Daca aceasta este o unealta profesionista, probabil ca te intrebi ce importanta are aspectul sau. Ei bine, prima impresie pe care ti-o lasa este ca ai de-a fac cu un lucru de o foarte buna calitate. Corpul este este o combinatie de plastic rezistent albastru, cu manere cauciucate si metal. Mecanismul mandrinei este foarte solid, cu click-uri pentru fiecare din cele 20 de setari ale momentului de torsiune. Dintii mandrinei sunt metalici, iar mecanismul rotativ pentru fixarea sau eliberarea burghielor este usor de folosit. Burghiele sunt tinute foarte bine in acesti dinti prin rotirea mandrinei printr-o miscare de rasucire si strangere.
Masina GSR 10.8 Li-2 se simte foarte bine in mana, este bine echilibrata si foarte ergonomica. Greutatea sa este preluata de degetul mare si de index si transferata mainii, incheieturii si bratului. O senzatie foarte placuta este data si de manerul cauciucat pe care sta mana, degetele prinzandu-se in jurul axului vertical, cauciucat care adaposteste acumulatorul Li-Ion si butonul declansator gradual. (Daca vrea cineva sa scrie comentarii nepoliticoase despre aceasta descriere, as dori sa ii reamintesc faptul ca este o recomandare foarte serioasa a masinii!)
Alte elemente de control sunt minimizate tinand cont de faptul ca la acest dispozitiv functiile sale sunt mai importante ca forma. Controlul directiei este plasat alaturi de butonul declansator si este destul de usor de apasat de pe o parte sau cealalta pentru a schimba directia rotirii. In partea superioara a masinii se gaseste un element de control al vitezei care poate fi fixat fie la 1 , fie la 2, pentru viteza redusa, respectiv ridicata.
In timpul folosirii
Masina se foloseste foarte usor. Controlul momentului de torsiune permite reglarea fina astfel incat surubul sa poata fi strans pana la o adancime presetata; gauritul ar trebui sa se faca fara controlul momentului de torsiune, adica pe ultima setare a reglajului pentru torsiune. Schimbarea burghielor se face destul de usor si rapid in mandrina fara cheie despre care am vorbit mai devreme. Ca o ultima caracteristica, mentionez lumina cu LED care s-a dovedit a fi mai utila decat as fi crezut. Intrucat masina este construita pentru a putea lucra in spatii inguste, sunt sanse crescute sa fie si intunecoase, asadar lumina este extrem de utila pentru localizarea regiunii potrivite pentru gaurit sau insurubat.
Am masina GGSR Li-2 de cativa ani si o folosesc de fiecare data cand mesteresc cate ceva, desi e putin zgariata si prafuita acum. Insa, tinand cont ca am scapat-o de foarte multe ori pe ciment, pamant, podea, sunt uimit ca inca functioneaza. Pentru insurubat este excelenta deoarece viteza si torsiunea pot fi reglate; am uitat sa mentionez ca butonul declansator permite controlul gradual a vitezei de insurubat, in functie de cat de tare il strangi. Sa fiti atenti la un lucru: daca va petreceti mult timp gaurind si insuruband, sa va luati un set de burghie de calitate. Burghiele ieftine vor aluneca si va vor enerva, mai ales ca aveti de-a face cu un moment de torsiune asa cum este cel al masinii GSR 10.8 Li-2.
